Steeds meer mensen bestellen boodschappen online
Het zal u niet verbazen. Ook het meest recente onderzoek van Multiscope toont aan dat steeds meer Nederlanders interesse hebben in online boodschappen doen. Het onderzoeksbureau verwacht dat in 2016 zo’n 1 op de 6 Nederlanders hun boodschappen via internet gaan bestellen. Multiscope verwacht dat het aandeel dat de boodschappen via internet bestelt de komende jaren alleen maar verder gaat groeien: “De omzet van online supermarkten zal de komende jaren naar verwachting met 30% stijgen”. Zo valt er te lezen in het rapport.
De meest populaire online supermarkt
Multiscope onderzocht ook bij welke supermarkt het vaakst online boodschappen wordt gedaan. Albert Heijn is met afstand het meest populair. 60% van de Nederlanders die wel eens online boodschappen doet, doet dat bij Albert Heijn. Daarna volgen Jumbo (18%), PLUS (5%) en nieuwkomer Picnic (4%). Wie zijn of haar boodschappen via internet koopt kan kiezen uit 2 aflevermogelijkheden. De boodschappen laten bezorgen, of zelf afhalen bij een pick up point. De boodschappen laten bezorgen (68%) is veel populairder dan ze zelf afhalen (10%).
Waarom niet online boodschappen doen?
Het is ook interessant om te kijken wat mensen drijft om boodschappen niet online te bestellen. 66% geeft aan dat ze het overbodig vinden om de boodschappen online te doen als er een winkel in de buurt is. Daarnaast vinden veel mensen het laten bezorgen van de boodschappen duur. Ook hebben sommige Nederlanders twijfels bij de versheid van de boodschappen die worden bezorgd. Ze hebben liever zelf de controle over welke producten ze wel en niet uit het schap pakken.
Het lijkt er dus op dat de online supemarkten de komende jaren een enorme groei gaan doormaken. Ook maaltijdbox-aanbieders zullen hiervan profiteren. Er wordt dan ook flink gestunt met aanbiedingen en kortingscodes. Voorbeelden zijn de Albert Heijn kortingscodes, en de korting bij HelloFresh. Vaak krijgen nieuwe klanten kortingen die oplopen tot wel 20 euro. Supermarkten en maaltijdbox-aanbieders zijn bereid om ver te gaan voor een nieuwe klant. Zij hopen dat, zodra een klant binnen is, deze klant voor het leven blijft. Daarvoor is het natuurlijk wel cruciaal om een uitstekende service te bieden.