Boodschappen bezorgen nog niet rendabel voor AH en PLUS ?>

Boodschappen bezorgen nog niet rendabel voor AH en PLUS

Traditionele supermarkten als Albert Heijn en PLUS weten hun online tak nog niet rentabel te maken. Dat blijkt uit een rondvraag van ochtendkrant Trouw. Zowel AH als PLUS erkennen dat de bezorgactiviteiten “nog niet kostendekkend zijn”. Jumbo spreekt zich liever niet uit over de opbrengsten van haar bezorgdienst. De reden waarom deze supermarkten toch online actief zijn, ondanks het feit dat er geen euro meer verdient wordt? De supermarkten willen daar zijn waar de consument ook is. En dat is anno 2017 niet alleen offline, maar ook online. In contrast met de traditionele supers, heeft online supermarkt Picnic een business model in handen dat wel rendabel is. Het bedrijf dat in 2015 begon met boodschappen bezorgen in Amersfoort verwacht dat er in 2017 voor het eerst winst gemaakt gaat worden. Dat heeft alles te maken met de enorme uitbreiding die er dit jaar op het programma staat. Saillant detail: Picnic werkt met een minimaal bestelbedrag van 25 euro, en de bezorgkosten zijn 0 euro. Ter vergelijking: Bij AH moet je voor minimaal 70 euro bestellen. De bezorgkosten zijn afhankelijk van de dag en het tijdstip, maar deze liggen al gauw op 5 euro of meer.

Waarom kan Picnic boodschappen bezorgen wel rendabel krijgen?

Een interessante vraag is: hoe kan het dat grote supermarkten als Albert Heijn zo’n moeite hebben met de winstgevendheid van de online tak, en dat nieuwkomer Picnic hier in korte termijn wel in slaagt. Een belangrijke reden hiervoor is het feit dat Picnic geen hoge vaste kosten heeft op het gebied van vastgoed, caissières en vakkenvullers. Ook heeft Picnic nauwelijks voorraad. Alleen wat Picnic klanten bestellen via de mobiele app wordt daadwerkelijk ingekocht. De waste is hierdoor ontzettend laag. Nog een belangrijke reden is dat het hele bezorgproces een stuk efficiënter is. Picnic bezorgt de boodschappen middels vaste routes. Klanten hebben te maken met de aflevertijden van de online supermarkt. Bij AH is dit heel anders. Daar beslist de klant waar en wanneer de bezorgbus van Albert Heijn komt.

Gaan traditionele supermarkten ook gratis bezorgen?
PLUS en AH laten beide doorschemeren dat zij voorlopig nog niet gaan overstappen op gratis boodschappen bezorgen. Zij zien het als een service waar klanten nu eenmaal voor moeten betalen. Het bij elkaar zoeken van een bestelling en het bezorgen “kost nu eenmaal geld”.


Geef een reactie