Albert Heijn introduceert Familiebox en Inspiratiebox
Albert Heijn zit bepaalt niet stil wat de maaltijdboxen betreft. Onlangs introduceerde de supermarkt twee nieuwe maaltijdboxen: De Allerhande Inspiratiebox en de Allerhande Familiebox. De eerste box mikt op jonge gezinnen met 2 volwassenen, de tweede box richt zich op jonge zinnen met 2 tot 3 kinderen. Met deze nieuwe boxen hoopt Albert Heijn een grote doelgroep aan te spreken in de groeiende maaltijdboxmarkt.
Het lijkt als maar drukker te worden in maaltijdboxland. Waar Albert Heijn samen met HelloFresh als marktleiders worden gezien, komen er elke maand ook tal van (kleine) initiatieven bij. Daarnaast introduceren de aanbieders regelmatig nieuwe boxen. Zo kwam Mathijs Maaltijdbox onlangs met de enige echte Flexitariërbox. De concurrentie neemt dus toe, en aanbieders moeten nog harder hun best doen om klanten te winnen, en belangrijker, te behouden. De Inspiratiebox en Familiebox van Albert Heijn zijn beide overigens zonder abonnement verkrijgbaar. De klant bestelt de box alleen wanneer hij of zij dat wil. Wel is er een speciale planner die klanten in staat stelt om voor meerdere weken een Familiebox of Inspiratiebox in te plannen.
Albert Heijn onderscheidt zich van concurrentie
Albert Heijn probeert zich op verschillende fronten te onderscheiden van concurrerende boxen. Allereerst is de Inspiratiebox goedkoper dan bijvoorbeeld HelloFresh of Mathijs Maaltijdbox (het verschil is inmiddels nog “slechts” 1,50 euro, 37,50 vs 39 euro). Daarnaast hoopt Albert Heijn klanten te verleiden doordat men in een keer de “overige” boodschappen gratis kan laten mee-bezorgen. Ook niet onbelangrijk: Bij Albert Heijn heb je de wereld aan keuze wat betreft bezorgmogelijkheden. De supermarkt bezorgt 6 dagen per week, van 7 uur ’s ochtends tot half 11 ’s avonds. Waar sommige maaltijdbox-aanbieders zich beperken tot 1 aflevermoment per week, is er voor de Familiebox en Inspiratiebox dus volop keuze. De maaltijdbox van Albert Heijn werd in juni van dit jaar als best beoordeeld door de consumentenbond. In maart van dit jaar deed Retail Intelligence Lab nog onderzoek naar de marktaandelen in de maaltijdbox-markt. Wat bleek? HelloFresh is absoluut marktleider met 70%, gevolgd door de Allerhande Box met 14%. Meest interessante insight uit dit onderzoek: 45% van de HelloFresh klanten verwachtte het komende jaar de Allerhande Box eens te proberen. Wij zijn dus ontzettend benieuwd naar het volgende onderzoek wat betreft maaltijdbox-marktaandelen.