20% van de Nederlanders koopt bij online supermarkt ?>

20% van de Nederlanders koopt bij online supermarkt

Dat online boodschappen doen in de lift zit was geen geheim meer. Maar uit recent onderzoek van GfK blijkt dat liefst 1 vijfde van de Nederlanders regelmatig hun boodschappen online doen. 20% van de bevolking heeft in het afgelopen half jaar wel eens online besteld bij een supermarkt. Een flinke stijging ten opzichte van een jaar geleden, in dat jaar was dit percentage namelijk slechts 10%. Productcategorieën die met name veel online gekocht worden zijn onder andere persoonlijke verzorgingsmiddelen en huishoudelijke artikelen. Ook niet-alcoholische dranken worden veelvuldig in het digitale winkelmandje gelegd.

GfK vroeg Nederlanders die hun boodschappen (nog) niet online doen naar het belangrijkste motief. Het blijkt dat Nederlanders vaak niet bestellen bij de online supermarkt vanwege de (hoge) bezorgkosten. Bij Albert Heijn kost het bijvoorbeeld al snel 5 euro om je boodschappen aan huis te laten bezorgen. Concurrenten als PlUS en Jumbo hanteren soortgelijke tarieven. Picnic is de supermarkt die wél gratis bezorgd. En dat al vanaf een minimaal bestelbedrag van 25 euro. Picnic is op dit moment echter nog niet landelijk beschikbaar. Het bedrijf startte onlangs met een pilot in Amersfoort, en breidt nu langzaam uit naar onder meer Utrecht en Almere. De verwachting is dat Picnic over een jaar haar verzorgingsgebied flink heeft uitgebreid.

GfK onderzocht verder dat Albert Heijn tot nu toe de meest populaire online supermarkt is. AH.nl pakt zo’n 5,6% van de online boodschappen markt. Opvallend is dat Bol.com en Zooplus.nl (geen klassieke supermarkten) de tweede en derde plaats innemen. Dat heeft te maken met het feit dat bijvoorbeeld scheermesjes of dierenvoeding ook tot de categorie “boodschappen” vallen. Via internet kunnen consumenten tegenwoordig razendsnel online prijzen vergelijken. Zo worden alle supermarkt aanbiedingen razendsnel gecommuniceerd via verschillende websites. De consument heeft op die manier altijd toegang tot de beste aanbiedingen. Het probleem daarbij is wel dat er vaak nog een hoog minimaal bestelbedrag gehanteerd wordt, waardoor je niet snel bij meerdere supermarkten tegelijk kunt bestellen.


Geef een reactie